کاهش وزن و تناسب اندام خطر بیماریهای قلبی عروقی را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می‌دهد

2 سپتامبر 2016- در یک مطالعه جدید مشخص شد کاهش ده درصدی وزن بدن افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 می‌تواند سبب کاهش 20 درصدی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی (CVD) در این افراد شود.

محققان این نتایج را با آنالیز اطلاعات تحقیق اقدام برای سلامت افراد دیابتی(LOOK AHEAD)که از سال 2001 آغاز شده بود، بدست آورند.

در این تحقیق 5145 فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 که بین 45 تا 76 سال سن داشته و همگی چاق یا دارای اضافه وزن بودند، شرکت داشتند.

شرکت کنندگان بصورت تصادفی در گروه مداخلات فشرده‌ی شیوه‌ی زندگی یا گروه پشتیبانی و آموزش دیابت ثبت نام شدند، گروه دوم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد.

در کار آزمایی اصلی، تاثیر مداخلات فشرده‌ی شیوه‌ی زندگی بر میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی بطور قابل توجهی کاسته نشده بود. اما در این تجزیه و تحلیل تعقیبی جدید، دانشمندان ارتباطی را بین درجه‌ی از دست دادن وزن و تغییرات در آمادگی جسمانی در سال اول مطالعه را نسبت به بروز بیماریهای قلبی عروقی مورد بررسی قرار دادند در هر دو گروه از وزن شرکت کنندگان 10 درصد در طی این مدت کاسته شده بود و این میزان کاهش وزن با کاهش 21 درصدی خطر بیماریهای قلبی عروقی در ارتباط بود. علاوه بر این میزان کل خطر مرگ و میر در میان شرکت کنندگان 24 درصد کاهش یافته بود.

نتایج حتی پس از تعدیل برای سن، جنسیت، مدت ابتلا به دیابت، وضعیت کشیدن سیگار و سایر متغیرها ثابت باقی ماند. افزایش تناسب بدنی با کاهش بیماریهای قلبی عروقی در هر گروه ارتباط داشت و هر انحراف استانداردی از کاهش وزن با 15 درصد کاهش این خطر در ارتباط بود.

 پرفسور Greggو همکارانش در این مقاله ابراز داشتند: تفاوتهای ظریف اما مهمی در تغییر نتایج بین دو آنالیز ارائه شده، وجود دارد که تکمیل کننده ی یافته‌های تحقیق ابتدایی است.

این یافته‌ها همراه با شواهدی درباره‌ی کاهش بروز دیابت، فشارخون بالا، ناتوانی و مزایای دیگر بیانگر اینست که روشهای شناسایی افرادیکه  احتمالاً از این مداخلات شیوه‌ی زندگی  بهره‌مند می‌شوند، باید اصلاح شود و استراتژیهایی برای بهبود کاهش وزن پایدار با مداخلات شیوه‌ی زندگی باید ابداع گردد. یافته‌های این مطالعه  درمجله ی The Lancet Diabetes and Endocrinologyمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/weight-loss-and-increased-fitness-could-reduce-cvd-risk-in-type-2-diabetes-98288631.html